1934 a mez hátulján az évszám.
Nem az alapításé (az 1864), hanem egy katasztrófáé: 1934. szeptember 22-én felrobbant a lég a wrexhami Gresford bányában. A detonáció és az azt követő föld alatti tűzvész 266 ember halálát okozta, legtöbbjük holttestét sosem tudták felhozni.
Az éjsötét bányában fekszenek mind,
Kilenc shillinges napidíjért haltak meg
– énekli Ewan MacColl a gresfordi bányászkatasztrófáról szóló balladában, melyet a könnyed keringőritmus ellenére szinte szétvet a tehetetlen, acsargó düh. Egy másik, legtaglózó erejű bányászballadájában (az a springhilli katasztrófáról szól) hátborzongató képet fest a föld alatti élet veszélyeiről.
„Bone and blood is the price of coal”, azaz (Hobo költői fordításában):
Csontért, vérért ordít a szén.
A gresfordi katasztrófában meghalt bányászok jó része azért dolgozott a végzetes szeptemberi napon, mert elcserélte a műszakját. Futballrajongók voltak ugyanis, és kedvenc csapatuk, a Wrexham a tradicionális riválisok közé tartozó Tranmere Roverst fogadta. A mérkőzés napján szó szerint síri hangulat uralkodott. A Népszava korabeli, helyi beszámolója szerint az elviselhetetlen csendet csak az egyre-másra megszólaló lélekharang törte meg a városban két napon keresztül.
„A katasztrófa helyszíne csupán három mérföldre van a pályánktól, és a városban a hangulat nyomasztó (…) Nincs értelme elhalasztani a mérkőzést. Együttérzünk az érintettekkel, és úgy hisszük, azzal, hogy pályára lépünk, talán el tudjuk egy rövid időre terelni a figyelmet a szörnyű tragédiáról” – magyarázta a Wrexham klubtitkára a The Guardiannek.
A gresfordi bányaszerencsétlenségre emlékeztető évszám 2021 óta van a Wrexham-mezek hátán. Ez csak egy apró gesztus, de egyben jelzi is, hogy a walesi klub színészcsillag tulajdonosai – Ryan Reynolds és Rob McElhenney, akik az RR McReynolds Companyn keresztül birtokolják a Wrexhamet – milyen tisztelettel közelítettek a városi közösséghez.
A bánya tulajdonosai – akik nem törődtek a katasztrófával fenyegető, életveszélyes körülményekkel – megdöbbentő cinizmussal ki sem fizették a robbanás napján dolgozók bérét; mondván, a bányászok nem fejezték be a műszakot. A mezekbe hímzett évszám tiszteletadás a város múltjának és emlék az elhunytaknak.
„Wrexham a szénbányászat miatt lett jól prosperáló város, de emberi szenvedés volt ennek az ára” – írja a helyi krónika. A bányászatnak és a prosperálásnak aztán az 1980-as években vége lett, és Wrexham, mint annyi walesi város, ezt nehezen tudta kiheverni.
Szóval, ez nem Hollywood. Nem épp hollywoodi az a hatalmas, fehér „WREXHAM” felirat sem, amelyet a Los Angeles-i mintájára készítettek egy hatalmas, részben beerdősült meddőhányó (ez csak egy a térségbeli 216-ból) oldalába. A Wrexham AFC sztorija már sokkal inkább hollywoodi, de hát ezt jól tudják azok, akik nézték a Welcome to Wrexham (Üdv Wrexhamben!) – dokumentumfilm-sorozatot.
„Hol mondták, a kocsmában?!”
Ez a mondat volt a visszakérdezés arra a hihetetlen pletykára, amely 2020 őszén kezdett terjedni a Wrexham szurkolói fórumán (The Red Passion). A városban keringő szóbeszéd arról szólt, hogy a legatyásodott és rosszul szereplő klubnak olyan kaliberű új tulajdonosai lesznek, akiknek a bemutatása világszerte hír lesz; a tárgyalásokon pedig felbukkant egy filmes stáb. Ez tényleg olyasvalaminek tűnt, amit csak öt sör és pár feles után lehet kitalálni.
A szkepticizmus jól mutatja a wrexhami drukkerek akkori hangulatát. Wales legrégebbi futballklubja – egyben a világ harmadik legrégebbi profi klubja – ugyanis 2008 ősze óta a „non-league-ben”, azaz a professzionális ligarendszer alatti purgatóriumban sínylődik. Volt tulajdonos, aki el akarta adni a stadiont a csapat feje fölül; volt, amikor a drukkerek közbelépése mentette meg a Wrexhamet (a legutóbbi váltásig egy szurkolói tröszt tulajdonában volt a csapat), a legtöbb idény sikerek helyett a fogak csikorgatását hozta. Az angol ligarendszerben szereplő északkelet-walesi klub sosem volt igazán divatos és sikeres: patinás múltja ellenére sosem jutott a másodosztálynál feljebb, és ezt aligha kompenzálja az, hogy közben a Walesi Kupa rekordere 23 győzelemmel, és így néhányszor (legutóbb 1995/96-ban) a KEK-ben az európai porondra is kiléphetett, ahol akadtak feltűnést keltő eredményei is.
Huszonnégy csapat küzd egymással a maratoni hosszúságú évadban, négy kiesik, csak kettő jut fel, de csupán egyetlen automatikus feljutó hely van: a 2–7. helyezettek többfordulós playoffban döntenek a másikról. A bajnokság tele van nagy múltú csapatokkal, olyanokkal is, amelyek már megjárták történetük során az élvonalat (ilyen a Wrexhammel óriásit csatázó Notts County vagy a Premier League alapító tag Oldham).
A költségek magasak – a liga félprofi, de többségben vannak a teljesen professzionális csapatok, és a Wrexham is az –, a bevételek viszonylag alacsonyak és nehezen növelhetők. Egy átlagos klub éves büdzséje kétmillió font fölé kúszott, a veszteségek jelentősek – a gazdag hollywoodi tulajdonosoktól új tőkeinjekciót kapott Wrexham 2,9 millió fontos deficitet szedett össze annak ellenére, hogy közben rekordbevételt jelentett. A klubok a tulajdonosok „lélegeztetőgépén” vannak, nagyon nehéz fenntarthatóan üzemeltetni egy ötödosztályú csapatot. A feljutáshoz sok pénz és jó játékoskeret kell, ezért a negyedosztályt megcélzók „fegyverkezési versenybe” kezdenek, s közben halmozzák a veszteséget. A koronavírus-világjárvány tovább nehezítette az addig sem könnyű helyzetet a bajnokság összes csapata számára. A két feljutó hely az angol futballpiramis legdurvább „útszűkületévé” teszi a bajnokságot.
Nehéz innen előrelépni, a pénzügyi veszteség garantált, gyakran meginognak vagy a csőd szélén tántorognak a csapatok. A szurkolók hozzászoktak a szélhámos és ügyeskedő, sokat ígérő és keveset adó tulajdonosokhoz, a reménykedést követő összeomlásokhoz, a csapatmentő akciókhoz. A wrexhamieknek pontosan ez a sors jutott osztályrészül, 2011-ben hét óra alatt adtak össze 100 ezer fontot a drukkerek, hogy visszarántsák a klubot a szakadék széléről. Nem csoda, hogy szkeptikusan fogadták a híreket, majd kitörő örömmel a megelevenedő hollywoodi futballmesét (és persze a pénzt).
Küszködő klubból világsikert arató termék
Az „R&R-éra” első idényébe nem megyünk bele mélyebben – az Üdv Wrexhamben! jól átadja a drámai végű történteket (a csapat a Grimsby Town elleni 4–5-ös, őrült osztályozón elbukott, így nem jutott fel, illetve a Wembley-ben elvesztette a Bromley elleni FA Trophy-döntőt is) –, ahogyan a másodikba is fölösleges. A tovább erősített, az ötödosztály legmagasabb fizetésű játékosaival felturbózott Wrexham az egész idény során rekordokat döntögetett, csakúgy, mint üldözője, a szintén szenzációsan szereplő Notts County. Kettejük csúcsrangadóját óriási mérkőzésen 3–2-re a walesiek nyerték meg, így áprilisban meccsről meccsre közelebb léptek a feljutáshoz.
Érdekesebb megvizsgálni a történetet abból a szemszögből, hogy miként lett egy tradicionális walesi klubból világsikert arató termék. A díjnyertes, kritikai és közönségsikert hozó Üdv Wrexhamben! sorozat globális szurkolóbázist szerzett a klubnak. Ez nem is csak virtuális bázis, nem véletlenül jelentek meg az – elsősorban – észak-amerikai látogatóknak célzott „így járj meccsre Wrexhamben” témájú cikkek. Szerte a világból jönnek a szurkolókon kívül az újságírók is, a csapat médiamegjelenései több nagyságrendnyit ugrottak.
A Racecourse Groundra jegyet szerezni művészet. A stadion lelátóján nemcsak Ryan Reynolds és Rob McElhenney, de ugyancsak híres barátaik is felbukkanhatnak; a mezen a TikTok és az Expedia hirdet, dől a bevétel (még ha a költségek még jobban ki is lőttek).
Reynolds nemrégiben több, Wrexhammel kapcsolatos kifejezést is levédetett. Az ESPN – amely az FA Kupa közvetítéseinek amerikai jogtulajdonosa – döbbenetes érdeklődésnövekedésről számolt be a walesiek meccsei miatt. A televízió egyik munkatársának állítása szerint
A Wrexham névre irányuló keresések trendjén jól látszik, mikor lett felkapott amerikai sikersztori a walesi csapatból.
A forgatócsoportok és a filmes szakemberek a Welcome to Wrexham második évadán dolgoznak, de közben egy különleges szemszögből is láthatjuk a feljutás történetét. A visszavonulását követően magát reaktiváló korábbi angol válogatott kapus, Ben Foster (no meg már a Premier League-ben elhíresült GoPrója) vlogban mutatja be a tavaszi eseményeket. A Wrexhamet ifjúkorában is megjárt veterán kapus videói alul- és hátulnézetből mutatják meg az eseményeket, illetve a ligában uralkodó, gyakran egészen lenyűgöző hangulatot. A csúcspont persze a Notts County elleni rangadó, amelynek ráadásában Foster tizenegyest védett, megőrizve csapata előnyét. Sokat elárul a Wrexham körüli felhajtásról a videó vége, amikor Foster Reynoldsszal beszélget a folyosón (és persze veszik a vlogjába a diskurzust), a háttérben meg ott tömörül egy teljes filmes stáb, mely a sorozat számára rögzíti ugyanezt a beszélgetést.
Forgatócsoportok, hírességek, törzsszurkolók és divatdrukkerek, teltházas mérkőzések: „csak” két hollywoodi sztár (no meg a vonzerejük), egy világsikert arató sorozat, valamint sok pénz kell, és már össze is álltak a jó szereplés alkotóelemei. Így könnyű – mondhatják a riválisok –, és bizonyos értelemben igazuk is van, mint ahogyan abban is:
Ettől függetlenül nem könnyű egy nagy múltú, ám hányatott jelenű, az alsóbb ligákba süllyedt csapatot irányítani. Intő példa lehet például a baseballsztár Mike Piazzáé, aki feleségével Reggio Emiliában próbált történelmet írni. Bizonyos szempontból sikerült: az eladósodott Reggiana óriási küzdelemben lemaradt a feljutásról, és gyakorlatilag „beleállt a földbe”, csődeljárás alá vonták, Piazza pedig persona non grata lett az olasz városban. Ehhez képest Reynolds és McElhenney eddig jól navigál; a feljutás meglett, jöhet a következő lépcsőfok, amelyhez viszont még tömöttebb pénztárca és még több erősítés kell.
Sárga irigység
A riválisok szurkolói irigykedve nézik a Wrexhamet, és bosszankodva fogadják a klub körüli divatszurkolókat meg a médiafelhajtást; igaz, azt elismerik, hogy a walesi csapat miatt megnövekedett érdeklődés az egész bajnokságnak jót tesz. El-elhangzik a kritika, hogy ez azért nem egy igazi „kiscsapat nagy dobása” történet, hanem hollywoodiasított, profi számítással médiatermékké és internetes tartalommá tett sztori, hiszen a bőkezű támogatás és a hírnév adta meg a lökést az osztályváltáshoz. Az első hely ettől a kerettől papírforma, a feljutás elvárható, a Wrexham (tulajdonosai miatt) minden szempontból privilegizált csapat.
Sokan viszont azt mondják, a wrexhamiek megérdemlik jó sorsukat: ugyanannyit hányódtak az ötödosztály purgatóriumában, mint más csapatok, csak ők éppen megütötték a jackpotot. Lett két olyan tulajdonosuk, akik talán csak poénból szálltak be (és nem is tudták igazán, mibe csöppennek), de szeretettel, szenvedéllyel és a közösség iránti tisztelettel vezetik a klubot. Azaz:
A bajnoki címet, így a feljutást végül a Boreham Wood elleni, 3–1-re végződő találkozón sikerült bebiztosítani. Volt itt minden: sztárok a VIP-ben, jelen mindkét tulajdonos, közvetítés a BT Sporton, korai vendéggól, fordítás a liga legjobb csatára, Paul Mullin vezérletével, pályainvázió, tombolás, sírás-nevetés. A góloknál feltörő artikulálatlan üvöltésből azért leszűrhetjük a wrexhami szurkolók idegállapotát, de hát ezt teszi 15 évnyi ötödosztályú tartózkodás (és öt elbukott playoff) a drukkerekkel.
Jöhet a negyedosztály és egy sor érdekes rivális: ha nem jut fel a League One-ba,
- ellenfél lesz az egykori MU-sztárok finanszírozta Salford City,
- a főnixcsapatként feltámasztott AFC Wimbledon,
- a „zöldmániás, szigorúan fenntartható” projektcsapat Forest Green Rovers,
- és még lesz walesi csörte is a Newport Countyval,
- na meg hagyományosan túlfűtött derbi a Tranmere Roversszel.
Az Üdv Wrexhamben! stábjának lesz muníciója még néhány évadra, a klub pedig nemcsak a negyedosztályú szerepléshez, hanem a feljebb lépéshez is elég erősnek tűnik.
Az utóbbi állítás nem teszi semmissé az előbbit. Bármennyire is Reynolds és McElhenney körül forog sok minden, a valódi főszereplő a közösség – főleg az a mag, amely a legkritikusabb pillanatokban is kitartott az észak-walesi klub mellett, és hozzájárult a csapat életben maradásához. Ahogy McElhenney fogalmazott a Boreham Wood elleni meccs után:
Ez egy katarzis a városnak és a közösségnek.
A Wrexham-sztori katartikus voltát nem csökkenti az, hogy jött két sztártulajdonos, belelapátolt egy csomó pénzt a klubba, közben pedig teljesen belehabarodott a brit labdarúgás különleges közegébe és a helyiekbe. Szombat este régi és új szurkoló, walesi munkás és amerikai színész együtt bömbölte a helyi Declan Swans dalát (It’s Always Sunny in Wrexham), amely a verzékben egyáltalán nem szépíti az időnként lehangoló helyi mindennapokat (drog, pia és a városban császkáló „zombihordák”). Persze ha valahol, hát az ilyen környezetben válhat igazi reményhordozóvá a labdarúgás.
„A városközponttól alig egy mérföldre
Nagyhírű, vén stadion omladozik egyre,
Egy rohadt pennyt nem adott soha senki,
Jöjjön hát a Deadpool és Rob McElhenney!”