Egy jellegzetes, barna báránybőr kabát. Egy műsorfüzet. Egy, a műsorfüzetre fektetett mikrofon, rámatricázva a Motty felirat. Elöl a pálya zöldje, a lelátók piros székei fölött a Wembley ikonikus íve. A szék hátra tolva, mintha várná „gazdáját” a meccsre, ám az nem jön, és már nem is fog.
Az asztalon egy gyászkeretes kép, rajta John Motson, Anglia és talán a világ legismertebb labdarúgókommentátora, a „futball hangja”. Egy olyan kommentátor, akinek a kabátja kiállítási tárgy az angol nemzeti futballmúzeumban.
Ez – és az, hogy az előző hétvégi Ligakupa-döntőn, illetve az összes többi angliai mérkőzésen nyilvánosan elbúcsúztatták – talán jól jelzi, mekkora hatása volt a futballkultúrára. Gyászszünet. Egyperces vastaps.
Több nincs, nem is lesz. Ahogy a világsztár futballistából kollégává vált Gary Lineker mondta: „Többé nem látjuk. De mindig hallani fogjuk.”
Minden országnak megvannak a legendás rádió- vagy tévés kommentátorai. A szurkolók gyakran „belemarnak” a szpíkerekbe – aligha létezik olyan, akinek ne hánytorgatták volna fel baklövéseit vagy „nyilvánvaló elfogultságát” –, de a legjobbakat szeretik és tisztelik. Osztoznak hőségben, hidegben, hóban, esőben, örömben és bánatban; világgá kiáltják a gólokat, a csodálatos fordításokat, a váratlan összeomlásokat, legjobb mondataikat évtizedekig idézik. Örökbérlet jutott nekik (látszólag) a világ összes stadionjába.
John Motson rendkívüli népszerűségét szakmai kiválósága mellett hosszú karrierje is indokolta.
Ha valaki 1968 és 2018 között a BBC rádiós vagy tévés futballközvetítéseit követte, akkor egészen biztosan hallotta a „báránybőr kabátos embert”, aki könyvesbolti asszisztensből lett újságíró-riporter, rádiós, majd tévés, és saját bevallása szerint nem nyitott valami jól a kommentátorállásban.
„A BBC-nél rádiósként kezdtem 1968-ban, három évig mindenféle munkát végeztem, aztán kaptam a Match of the Daytől egy próbaidős, egyéves szerződést. 1971 októberében egy teljesen felejthető Liverpool–Chelsea volt az első mérkőzésem, és az én teljesítményem még annál is felejthetőbb volt” – emlékezett vissza.
Az áttörést egy évvel később, váratlanul a Hereford–Newcastle United FA Kupa-mérkőzés hozta meg. Az 1972 februárjában lejátszott meccs legendává nemesült és minden idők egyik legnagyobb meglepetéseként könyvelték el az angolok: az ötödosztályú, tehát „non-league” Hereford egy élvonalbeli nehézsúlyút ejtett ki 2-1-es győzelmével. A kezdőnek számító Motson a lefutottnak tűnő találkozót kapta a beosztásnál, de másnapra az egész országban megismerték a nevét a szurkolók. A mérkőzés felvétele a mai napig magával ragadó: szurkolók a fákon és a világítókandelábereken, feneketlen sár, göröngyös talaj, a favorit vezetést szerez (a Newcastle sztárja, a barkós Malcolm Macdonald egy jóízű „Fuck off”-fal ünnepel néhány perccel azután, hogy kiröhögte a közönség, mivel üres kapura kihagyott egy helyzetet), majd jön a pillanat, amely megváltoztatta John Motson életét.
Radford megint… Ó, MICSODA GÓL!!! MICSODA GÓL!!! Radford a gólszerző! Ronnie Radford – és a közönség beözönlik a pályára, kell majd hozzá egy kis idő, hogy leküldjék őket onnan. Micsoda fantasztikus lövés!
A Hereford a hosszabbításban Ricky George góljával megfordította a mérkőzést, a 14 ezres közönség eszelős ünneplésbe kezdett. Az FA Kupa történetének egyik legnagyobb óriásölése ötperces „lábjegyzet” helyett a Match of the Day főmérkőzése lett, Motson kommentárját a mai napig fejből idézi az angol rajongók jó része. A találkozó a futballfolklór részévé vált, ahogyan a krónikás – azaz a kommentátor – is. A mai meccsözönbe szinte belefulladunk, de a hetvenes évek eleji Nagy-Britanniában az élő közvetítés még ritkaság volt, az este összefoglalókat mutató Match of the Dayre szegeződött minden szem.
„Igazából nem teljesítettem olyan jól, de aztán jött a Hereford–Newcastle. A meccs a fő műsorszám lett az összefoglalóban. Ha Ronnie Radford bombája a keresztlécről jött volna ki, akkor nem ülnék itt, és beszélnék a kommentátori karrieremről” – vallotta Motson. Később mindig szívesen látták a Hereford stadionjában, sőt az őt „sztárstátuszba repítő” Ronnie Radford temetésén Motson mondta az egyik búcsúztatót. Az áttörés után Motson karrierje meredeken felfelé ívelt – végül majdnem 2500 mérkőzést kommentált a BBC-nek, tíz labdarúgó-világbajnokságról, tíz Európa-bajnokságról, két olimpiáról és 29 FA Kupa-döntőről tudósított, mielőtt 2018-ban visszavonult volna.
Motson igent mondott, stúdióba vonult, és elkezdte felmondani a meccskommentárt. A munkafolyamatról a ZDNet-nek beszélt részletesen néhány évvel később, a FIFA 2000 kiadásakor.
„Bemegyek a sohói, Aquarium nevű stúdióba, aztán három és fél napon keresztül, napi öt-hat órán át a mikrofon előtt ülök, hogy felvegyük a játékosok neveit. Sok már megvan korábbi évekből, de a játék mindig bővül. Minden nevet kétféleképpen mondok fel: egyszer semleges hangszínnel, egyszer emelt hangon. Ezen kívül ilyenkor veszünk fel még egy csomó szövegrészletet, olyanokat, mint amikor átveszem a szót az engem bemutató Gary Linekertől. Mentálisan ugyanolyan koncentrációt igényel a felvétel, mintha egy stadionban lennék. Megkísérlem ugyanazt a tempót tartani, mint amikor a BBC-nek kommentálok. Elképzelem, hogy egy stadionban vagyok, és ugyanazzal a lelkesedéssel próbálok pörögni. Van, hogy négy-öt óra elteltével rám szól a producer: fáradtnak tűnök. Ilyenkor leállunk. Ha eltűnik a hangomból a lelkesedés, akkor nem lesz jó a felvétel. Nem készítek előre elmondandó sorokat, beülök, és megpróbálok úgy kommentálni, mintha élőben látnám a meccset. A spontaneitás a lényeg”.
Akárcsak a Hereford–Newcastle mérkőzéssel, Motson a FIFA-val is „beletenyerelt”. A prezentációt és a kommentárt egységesen dicsérték a kritikák, az EA Sports pedig egyre erősebb játékokat készített. A nagy dobásnak számító, 1997-ben kiadott FIFA Road to World Cup 98 – a Blur Song 2-jára összerakott szenzációs intróval, a 172 válogatottal, a 11 bajnoksággal, a teremfocival, a hangulatával, a szerkeszthetőségével, a módosíthatóságával – kultjáték lett. Azóta (ha másban nem, látványban) a „végtelenségig” fejlődött a FIFA-sorozat, ám az RTWC 98 a mai napig kiemelkedik a légkörével és a színességével az összes focis játék közül, nem véletlen, hogy több „minden idők legjobb FIFA-ja” listán az első helyen végzett; sőt volt szakíró, aki amellett érvelt, hogy minden idők legjobb számítógépes sportjátéka. Ma játszani vele éppen akkora élmény – és egyébként is, melyik játékban nyerhetjük meg ezen kívül a Cook-szigetekkel a világbajnokságot egy mesés selejtezőbeli menetelés után?
John Motson (akit a fenti játékban Des Lynam és a szakkommentátor Andy Gray támogatott) az angol futball után a FIFA-franchise hangja lett, és az is maradt a FIFA 2005-ig, különböző projektekben összesen 22 különböző videójátékon dolgozott. Világszerte játékosok millióinak ő adta az első angol nyelvű kommentátorélményt, és az is valószínű, hogy ma sok olyan kommentátor van, aki fifázó gyerekként először Motson kimunkált „BBC-angolján” hallotta a szakkifejezéseket, tipikus fordulatokat.
Azért lettem kommentátor, mert hallottam John Motsont a FIFA 99-ben
– mondta 2017-ben a BBC egyik fiatal munkatársa, Jamie Davis.
A FIFA-sorozattal Motson nemcsak Nagy-Britanniában, a videójátékosok körében is a „futball hangja” lett. Nem véletlen, hogy Anglián kívül sok helyen nem csupánk a BBC, hanem a BBC és a FIFA-játékok kommentátoraként búcsúztatták. Egyik fifás utódja, Clive Tyldesley a halálhír hallatán annyit írt Twitterre:
„Tinédzserként egyszerűen John Motson akartam lenni. Senki más”.
„Az első tévés mérkőzésem előtt táviratot küldött nekem, amiben az állt: beszélj keveset, de mondj vele sokat. Azt hiszem, ez meg is ragadta John lényegét (…) A felkészültségben, a statisztikai adatok összekészítésében ő állította fel a mércét. Kiváló volt abban, hogyan szője bele az adatokat a közvetítésbe. Nem jó, ha csak statisztikákkal bombázzuk a nézőt, ám egy releváns statisztika előrántása a megfelelő pillanatban igenis kulcsfontosságú. És ő a mestere volt ennek. Mindannyian felnéztünk rá, az elkötelezettségére, a tudására, a szorgalmára. Nagyon komoly ember volt a kommentátorállásban, és nagyon vidám fickó azon kívül, kiváló humorérzékkel” – így Martin Tyler, aki meg Tylesdeytől vette át a FIFA-stafétát.
„Motson saját bevallása szerint nem volt igazán a szavak embere. Ha BBC-s kollégája, Barry Davies a szövegíró volt, akkor Motson az énekes: minden a hangszínéről szólt, a tenorjáról, a mélyről feltörő ordításról, a kis elcsuklásokról, a statisztikák becsempészésétől a ritka, fejhangú kiabálásig. Motson valahogy képes volt annak a gyereknek a lelkesedését belevinni a közvetítésbe, aki életében először néz meccset egy futballstadionban. És erre még akkor is képes volt, amikor már a nyugdíjhoz és a 2500. mérkőzéséhez közelített” – búcsúztatta Jonathan Liew a New Statesmanben.
John Motson bizonyos értelemben egy letűnt kor kommentátora volt. Akkor kezdett dolgozni, amikor a BBC szpíkereinek még ismétlések-lassítások sem segítettek (mert az egyetlen, erre alkalmas apparátot rendre lefoglalták a lóversenyek), és a sportág pénzzel rogyásig kitömött, ötcsillagos infrastruktúrával megtámogatott, agyonszabályozott korszakában hagyta abba.
Egyvalami ugyanaz maradt: a futball drámája, amit imádott. Nem véletlen, hogy kedvenc meccsei mind drámaiak voltak: a karrierjét belökő Hereford–Newcastle, az 1982-es olasz–brazil 3–2, a Wimbledon 1988-as meglepetésgyőzelme a Liverpool ellen az FA Kupa döntőjében, az 1990-es német–angol vb-elődöntő, no meg az a pillanat, amit elsőként említett, amikor személyes favoritjairól kérdezték – David Beckham utolsó percben elért szabadrúgásgólja az angol–görög vb-selejtezőn, amellyel a háromoroszlánosok kijutottak a világbajnokságra.
A nagy stadionok drámájához képest Motson utolsó napja olyan csendes és békés volt, amilyen csak lehetett. A buckinghamshire-i Little Brickhillben élt, egy 407 lelkes kis falucskában, és a helyi pub törzsvendégeként megnézte az RB Leipzig–Manchester City BL-meccset. Megitta a sörét, elköszönt, hazament, lefeküdt aludni, és másnap már nem ébredt fel.
„Egész jól alakult az életem” – írta fiatalkori önmagának célzott levelében.
És valóban. Ha egy kommentátort Anglia-szerte vastapssal búcsúztatnak, a szurkolók dalba foglalják a nevét, a halálhíre világszerte minden futballportálra felkerül, sőt még videojáték-specialista oldalakon is megjelenik, akkor tényleg egészen jól alakult az élete.