Foci

A szurkolók imádják, a vezetők a fejüket vakarják: hová tűntek a szponzorok a mezekről?

Piero Cruciatti / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP
Piero Cruciatti / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP
A Chelsea főszponzor nélküli új mezt mutatott be, az Inter kis híján úgy lépett pályára a BL-fináléban, hogy nem volt főtámogatója, az AS Roma SPQR-feliratos dresszben feszített a budapesti EL-döntőn, a West Ham United üres trikóval nyerte meg a Konferencia Ligát. Miért okozhat gondot a szerencsejátékkal és sportfogadással kapcsolatos, erősödő szabályozás a csapatoknak, miért inog a bizalom a kriptocégekben, és mi állhat a mezszponzorok (ideiglenes) eltűnésének hátterében?

A 2023-as év legjobb mezeiből párat a szponzorok megbízhatatlanságának vagy az egyre szigorodó szabályozásnak köszönhetünk. Az Inter felirat nélküli, illetve az AS Roma SPQR-feliratos dressze egyaránt a DigitalBits kriptovalutacég mulasztásainak – nem fizették ki a klubokat – az eredménye. A Chelsea a napokban azért mutatta be főszponzor nélküli retrómezét (melyet az 1997/1998-as KEK-győzelem alkalmával viselt szerelés inspirált), mert

a 3 nevű telekomvállalattal kötött szerződés kifutott, egy mezszponzort megvétózott a Premier League, egyet meg olyannyira nem akartak a szurkolók, hogy a londoniak inkább kifaroltak a tárgyalásokból.

A nyolcvanas-kilencvenes évektől kezdve hozzászokott a szemünk a mezszponzorokhoz és azok zökkenőmentes cserélődéséhez. Sokszor egy támogató és egy csapat valósággal összenő – Inter–Pirelli, Ajax–ABN Amro, Manchester United–Sharp, Newcastle United–Newcastle Brown Ale, Parma–Parmalat, hogy csak néhány példát említsünk –, az pedig általában nem jelent jót, ha épp nincs semmi a dresszen a klubcímeren és a gyártó logóján kívül. Ehhez képest a 2022/2023-as idény európai kupadöntőin:

  • az Inter alkalmi mezszponzorral játszott BL-döntőn, mivel felbontotta szerződését a DigitalBitsszel (a Paramount+ lett a beugró, mely a nyáron hároméves partnerségre lép a klubbal)
  • az AS Roma a budapesti EL-döntőn SPQR feliratos mezben lépett pályára, szintén a Digitalbits-fiaskó miatt
  • a West Ham United meg úgy nyert EKL-t, hogy a döntőn nem szerepelt a mezén a Betway fogadóiroda logója (korábban az FCSB elleni találkozón is hiányzott a mezszponzor a trikókról)
Marco BERTORELLO / AFP Az Inter argentin támadója, Lautaro Martinez a klub új szponzorát, a Paramount+-t, a Paramount Global tulajdonában lévő amerikai előfizetéses videoszolgáltatást hirdeti a mezén.

Ez azért nem mindennapi, és épp ezért érdemes is kicsit a jelenség mögé nézni. Az állatorvosi ló legyen az Internazionale.

A milánói klub kínai tulajdonosi köre (Suning Holdings Group, LionRock Capital) anyagi problémákkal küszködik – hiába teljesít jól a csapat, jelentős az adósságteher –, így aztán egyáltalán nem mindegy, milyen szponzori együttműködéseket köt. Az Inter mezeihez valósággal hozzátartozott a Pirelli szponzorációja – 26 évig volt a dresszeken a gumigyártó vállalat logója –, ám azt 2021-ben, nem kis szurkolói felháborodást kiváltva a Socios tokenje ($INTER) foglalta el a helyét. Egy évvel később az Inter dobta a Socios.com-ot a korábbi mellékszponzor DigitalBits kedvéért, mely 85 millió eurót plusz bónuszokat ígért a milánóiaknak, hogy előléphessen főszponzorrá.

A tulajdonosok bólintottak, de a DigitalBits nem fizetett. Az első három részletben 24 millió eurót (plusz bónuszokat) kellett volna átutalnia az Inter számlájára, ám a pénz nem érkezett meg,

erre a 2022/2023-as idény hajrájában a klub leszedette a szponzorfeliratot a mezekről. Ugyanekkor, ugyanígy döntött az AS Roma is, mely ugyancsak hoppon maradt nem fizető „támogatójával”.

A Bajnokok Ligája-döntő előtt az Internek nem volt mezszponzora – ez azért meglehetősen bizarr, tekintve, hogy a világ legerősebb sorozatában kiemelkedően szereplő csapatról volt szó –, végül az utolsó pillanatban sikerült megegyezni a Paramounttal, amellyel hosszabb távú partnerségre lép a klub. Három év alatt 4 különböző mezszponzor és egy interregnum, nem ideális.

Nyilván nem az Inter az egyetlen klub, amelynek gondjai vannak a mezszponzorokkal. Az okok komplexek.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Olvasói sztorik