Egy tánc koreográfiája még csak-csak leírható, ritmusa szavakkal érzékeltethető, de a teljes „produkció” így is csak az író személyiségének erős filterén keresztül jut el az olvasóhoz, így messze nem ad objektív képet. Ezért nem is vállalkoznék a brazil válogatott gólok után bemutatott táncainak szakszerű kritikájára,
A brazil futball lényege a zene. A dzsinga, az életérzés, amely a brazil futballstílus alapjául szolgál, az eleve félig tánc capoeirából, a tábortüzek körülötti zenéből és táncból, és a szambából ered, éppen ezért maga a játék csupa lazaság, improvizáció, kreativitás, több benne a ritmus, mint a sport. Ha a brazil futball jó, akkor valahol a szórakozás, művészet, sport hármas határpontjának elmosódott foltján határozható meg a helye a fogalmak világatlaszán.
Miután a brazil futballisták jelentős része munkahelyén már évtizedek óta európai átnevelésben részesül, a brazil focit a többitől megkülönböztető vidám játékosság gyakran hiányzik a válogatott teljesítményéből. A futballisták, hogy visszarázódjanak, meg mert nekik így komfortos, az együtt töltött időben a nagy események alatt sok zenét hallgatnak, sokszor dobolva-énekelve érkeznek a meccsekre, az öltözőből gyakran posztolnak is olyan videókat, amelyeken egy aktuális brazíliai sláger háttér- vagy szólótáncosainak mozdulatait gyakorolják edzések után. Ez így megy. Most is legalább tízféle gólöröm koreográfiájával készültek, amelyek közül néhányat már volt is alkalmuk bemutatni. A koreaiak ellen elért első gól után Paqueta, Neymar, Vinícius és Raphinha a Pagodao do Birimbola című szám mozdulatait mutatta be, mert egyiküknek ez jutott akkor eszébe.
Paqueta nyilvános csörtét vívott Piolival az AC Milannál, amikor az edző egy meccs után túl brazilosnak nevezte a játékát, Richarlisonra most ősszel egy bajnoki találkozón bemutatott dekázása szabadított hosszan hullámzó konfliktust, Neymar pedig már sárga lapot is kapott szivárványcsel miatt. Ezek a történések a dzsingával szocializálódott játékosoknál a brazil foci filozófiáját, vagy inkább érzelmi alapjait ingatják meg. A legutóbbi súlyosabb esetnél pedig ennél is több történt: az Atlético-Real spanyol bajnoki derbi előtt Pedro Bravo, a Spanyol Ügynökök Szövetségének elnöke azt mondta Vinícius táncos gólörömeivel kapcsolatban, hogy azokkal hagyjon fel, menjen szambaházba Brazíliában, és hagyja abba a majomkodást. A „macaca”, majom kifejezés az egyik legerősebb rasszista szónak számít Brazíliában, így a futballszerető brazilok többsége úgy érezte, hogy általános támadás érte fekete gyökerekkel is rendelkező kultúrájukat, a válogatott játékosai pedig sorra álltak ki Vinícius mellett, visszautasítva a kirekesztő, korlátozó megjegyzést, és többen rövid videókban táncolva. Az esetet követő válogatott barátságos meccsek gólörömei tüntetésként is felfoghatók voltak, és valamennyire biztosan a mostaniak is. Aki pedig, mint Roy Keane, tiszteletlennek tarja a brazilok szambázó örömét, tudta nélkül még a szokásosnál is erősebben ront neki a brazil önérzetnek.
De a tánc azért most is elsősorban öröm. Igazi, felszabadult. Egy afrikai ember Durbanben azt mondta nekem a 2010-es világbajnokság egyik meccse után egy az Apartheid alatt a feketéket kitiltó kocsma pultjánál, hogy szerinte a feketék és a fehérek között a legfőbb különbség, hogy a feketék nem csak a zuhany alatt énekelnek. A brazilok pedig nem csak a szambaházban táncolnak.
Hogy Tite kapitány a teljes csapat nyitotta kör közepén miért táncolt és mit a negyedik gól után? Ez a Galambtánc, amiről Richarlison a mára Brazíliában általánosan ismertté vált Galamb becenevet kapta. Tite megígérte a csapat 9-esének, hogy a következő góljánál ő is utánozza.